Sunday, 16 October 2011

Trick Of Mathematics


> Kali ni Susen Nana nak ajak korang main kira-kira.. Korang suka tak main kira-kira?
> Kalau suka, jom kita cuba kira-kira yang kat bawah ni.. Sebelum tu korang mesti guna kalkulator kalau tak berserabut kepala nanti.. <hehhe>
> Susen Nana dapat semua trick ni daripada tusyen dan kawan2.

Trick #1 - number phone-
Langkah 1: Masukkan tiga digit pertama nombor telefon anda (contohnya 012-275, ambil Nombor 275 bukan 012.).
Langkah 2: Darab dengan 80.
Langkah 3: Tambah 1.
Langkah 4: Darab dengan 250.
Langkah 5: Tambahkan 3 digit terakhir nombor telefon, beserta dengan Nombor 0 pada akhir
Langkah 6: Ulang langkah 5
Langkah 7: Tolak 250
Langkah 8: Bahagi nombor dengan 20
Jawapan: 3 digit pertama dan kedua adalah nombor telefon korang.

Trick #2 - U'r Age-
Langkah 1: Darabkan angka pertama umur dengan 5.(contohnya, 15 angka pertamanya 1 dan 25 kalau, angka pertamanya 2)
Langkah 2: Tambah 3 dan tengok Hasilnya.
Langkah 3: Tambah dengan hasil yang dapat tadi
Langkah 4: Tambah angka kedua umur (contohnya, 15 angka keduanya 5 dan kalau 25, angka keduanya 5)
Langkah 5: Tolak dengan 6 dan tengok Hasilnya.

Trick #3 - Number 3 -
Langkah 1: Fikirkan mana-mana nombor.
Langkah 2: Gandakan Nombor yang korang fikir (contoh: 4 +4, 5 +5)
Langkah 3: Tambah 9 dan tengok Hasilnya
Langkah 4: Tolak 3 dan tengok Hasilnya
Langkah 5: Bahagikan hasilnya dengan 2.
Langkah 6: Tolak dengan Nombor yang korang fikir
Jawapan: Korang tetap akan dapat 3


Beauty of Mathematics:

Turutan 1 dengan 9
1 x 9 + 2 = 11
12 x 9 + 3 = 111
123 x 9 + 4 = 1111
1234 x 9 + 5 = 11111
12345 x 9 + 6 = 111111
123456 x 9 + 7 = 1111111
1234567 x 9 + 8 = 11111111
12345678 x 9 + 9 = 111111111
123456789 x 9 + 10 = 1111111111

Angka Palindrome dengan 1
1 x 1 = 1
11 x 11 = 121
111 x 111 = 12321
1111 x 1111 = 1234321
11111 x 11111 = 123454321
111111 x 111111 = 12345654321
1111111 x 1111111 = 1234567654321
11111111 x 11111111 = 123456787654321
111111111 x 111111111 = 12345678987654321

Tanpa 8
12345679 x 9 = 111111111
12345679 x 18 = 222222222
12345679 x 27 = 333333333
12345679 x 36 = 444444444
12345679 x 45 = 555555555
12345679 x 54 = 666666666
12345679 x 63 = 777777777
12345679 x 72 = 888888888

12345679 x 81 = 999999999



6 comments:

M.O said...

boleh copy x ??

Susen Nana said...

owW bole je kalau nak copy.. saye tak kesah.. :)

M.O said...

oke ... thx ekk (^_^,)v

Susen Nana said...

oke ! u'r welcome

ctk said...

hehehe..bijak2..wlaupon ct xske math..haha

Susen Nana said...

ctk: ala npe tak ske? math kan best.. huhu


Big Red Mouse Pointer